Previziuni ARACIS 2026

Previziuni ARACIS 2026: Vettingul de Impact și Diferențierea Universitară

Anul 2026 va marca trecerea de la faza de implementare a noilor standarde (2024-2025) la faza de aplicare consecventă și diferențiată, conform obiectivului național de a crea o arhitectură universitară reformată (A.N.I. – Academii Naționale Integrate). Prioritățile ARACIS se vor concentra pe rezultatele măsurabile (outcomes), pe diferențierea masteratelor de cercetare și pe etica academică.


I. Prioritate Strategică: Evaluarea Impactului și a Relevanței (Domeniile B & D)

În 2026, evaluările vor trece de la verificarea „ce se face” la „ce se obține”.

1. Vettingul Inserției pe Piața Muncii (MT1)

ARACIS va intensifica utilizarea datelor de inserție a absolvenților ca indicator esențial al calității (Domeniul D).

  • Standardul RNCIS: Se va pune un accent major pe dovada că rezultatele așteptate ale învățării (learning outcomes) sunt corelate direct cu cerințele de pe piața muncii și că sunt înscrise corect în Registrul Național al Calificărilor din Învățământul Superior (RNCIS).
  • Așteptări: IOS-urile vor trebui să prezinte analize detaliate care să demonstreze că absolvenții lucrează în domeniul studiat sau în domenii conexe care necesită aceleași competențe. Programele cu o rată slabă de inserție sau cu o corelare mică între studii și ocupație vor fi primele vizate pentru reducerea capacității de școlarizare.
  • Provocarea: ARACIS va analiza calitatea parteneriatelor cu mediul socio-economic (D.1), punând la îndoială colaborările pur formale și cerând dovezi de revizuire a curriculumului bazată pe feedbackul angajatorilor.

2. Vettingul Noilor Forme de Învățământ (MT2)

Se anticipează o creștere a solicitărilor de autorizare și evaluare pentru formele de învățământ inovatoare.

  • Accent pe Dual și Integrat: Se va pune accentul pe evaluarea eficacității învățământului dual la nivel universitar. Evaluarea va include standarde clare pentru calitatea stagiilor practice, competența mentorilor din companii și gradul de angajare al absolvenților din aceste programe direct de către companiile partenere.
  • Micro-Certificările: Deși nu vor fi neapărat în centrul evaluărilor instituționale, ARACIS, în colaborare cu ANC, va dezvolta metodologia de asigurare a calității pentru micro-certificări, pregătind terenul pentru evaluările din 2027.

II. Prioritate Academică: Rigoarea Cercetării și Etica Doctorală (Domeniul C)

În contextul reformei școlilor doctorale și a presiunii pentru finanțarea bazată pe performanță, ARACIS își va consolida rolul de garant al integrității academice la nivel înalt.

3. Vettingul Performanței Doctorale (MT3)

Evaluările de progres și evaluările periodice ale Domeniilor de Studii Universitare de Doctorat (DSUD) vor deveni mai exigente.

  • Sustenabilitatea DSUD: Se va acorda o atenție sporită DSUD-urilor care continuă să aibă probleme de recrutare a doctoranzilor și de rata de finalizare a studiilor în termen. Riscă reducerea sau chiar pierderea acreditării domeniile care nu demonstrează viabilitate și performanță științifică (publicații Q1/Q2, granturi atrase, impact științific).
  • Etica Academică: Se așteaptă ca ARACIS să aplice cu strictețe normele de etică, integrând în procesul de evaluare externă (în special la DSUD) verificări detaliate ale mecanismelor interne de prevenire și sancționare a plagiatului și a abaterilor de la buna conduită în cercetare.

4. Diferențierea Masteratelor de Cercetare (MT4)

Se va consolida tendința din 2025 de a separa masteratele de cercetare de cele profesionale.

  • Rigoarea Accesului: Se va verifica strict dacă masteratele de cercetare respectă standardul de a recruta studenți cu o bază academică solidă în domeniu și dacă oferă o formare care permite tranziția fluidă către doctorat.
  • Indicatori de Cercetare: Aceste masterate vor fi evaluate folosind indicatori specifici de cercetare, nu doar didactici, cum ar fi implicarea studenților în granturi sau co-autoratul de articole științifice.

III. Prioritate Operațională: Consolidarea Cadrului Intern (Domeniul A)

În 2026, aspectele de guvernanță și resurse umane vor fi tratate cu o rigoare sporită, ca răspuns la cerințele de stabilitate și transparență.

5. Vettingul Cadrelor Didactice și al Titularizării (MT5)

Presiunea asupra standardului de cadre didactice titulare cu normă de bază va fi menținută la cote înalte.

  • Rigoarea C.D./Student: ARACIS va verifica nu doar proporția generală de titulari, ci și încadrarea pe disciplinele de specialitate și respectarea strictă a raportului CD/Student, conform standardelor specifice fiecărui domeniu.
  • Impactul Post-Lege: IOS-urile care nu au reușit să-și stabilizeze personalul după intrarea în vigoare a Legii 199/2023 se vor confrunta cu sancțiuni clare, mergând până la retragerea autorizării/acreditării pentru programele care nu pot susține capacitatea didactică necesară.

6. Relația cu Agențiile Europene și Competiția (MT6)

Pe fondul liberalizării evaluării externe, ARACIS va acorda o atenție sporită propriei poziționări și dezvoltării.

  • Confirmarea Evaluărilor Externe: ARACIS va juca un rol activ în procesul de confirmare a rezultatelor evaluărilor realizate de agențiile străine înscrise în EQAR, asigurând că standardele naționale minime sunt respectate, chiar și în cazul evaluărilor realizate de parteneri externi.
  • Calitatea Internă: Pentru a rămâne competitivă și a-și menține Autoritatea, ARACIS va investi în formarea continuă a experților evaluatori și în modernizarea platformelor digitale (Proiectul SIQA), pentru a face procesul de evaluare mai eficient și mai puțin birocratic (răspunzând astfel criticilor din 2025).

În 2026, ARACIS va funcționa ca un filtru de înaltă precizie, esențial pentru diferențierea universitară impusă de noua legislație. Evaluările vor fi tot mai puțin despre conformitatea documentelor și tot mai mult despre impactul real asupra carierei studenților, a cercetării științifice și a relevanței sociale a fiecărui program de studii.

Mesajul cheie: Universitățile vor trebui să demonstreze nu doar că pot să facă educație, ci că produc rezultate superioare, măsurabile și comparabile la nivel european, în special în ceea ce privește masteratul de cercetare și integrarea pe piața muncii.

Derulează în sus